A ma autógyártásában sokszor elmosódnak az országhatárok. Ilyen a Renault Fluence esete is. Az alapvetően Renault egységekre épülő autót Törökországban gyártják, ám fejlesztésében japán és koreai mérnökök is közreműködtek. Összeválogatták a cél szempontjából még megfizethető legjobb alkatrészeket, s egy diszkont árú, 80 országban kapható világautót készítettek belőle. A Fluence-nél ma keresve sem találni jobb ár-érték arányú családi autót.
Az autón először azt vesszük észre, hogy kompakt kategóriáshoz mérten meglehetősen nagyméretű. Aztán arra jövünk rá, hogy a külseje nem hagy bennünk nyomot. Vigyázzunk, mert szürke színben igazán belesimul az utcaképbe, parkolóházban pedig sokáig kereshetjük, ha nem emlékszünk rá, hol raktuk le! Persze ezzel nincs is semmi baj, a Fluence egy használati tárgy, nem pedig egy olasz divatdiktátor. Kissé jellegtelen autó, de nem foglalkozunk ezzel, mert magas fokú komfortja nagyon szerethetővé teszi. Akit mégis zavar a visszafogott megjelenés, rendelhet sportcsomagot a Fluence-hez, ami meggyőzően formálja át a gépet.
Összehasonlítva a kategóriája legfontosabb képviselőivel, a Skoda Octaviától és Volkswagen Jettától a Fiat Lineáig, a Ford Focustól a Toyota Corolláig azt látjuk, hogy a Fluence 4,61 méteres hosszával és 2,7 méteres tengelytávjával mindegyiket veri. S valóban, a helykínálata fejedelmi. A hátsó lábtér igazán nagyvonalú és még a langaléták fejének is van elegendő hely. A magasabbak kissé rövidnek fogják érezni az ülőlapokat, de ettől még terpeszkedni lehet a Renault-ban. A hátsó támlák dőlésszöge is kényelmes. A kissé macerásan állítható, de deréktámasszal is rendelkező vezetőülés nagyon kényelmes, s a két könyök pihentetése is elsőrangúan megoldott. A csomagtér érmes a kategóriában, 496 literes, és bővíthető.
A Renault Fluence már az alapváltozatnál (Comfort) sem fukarkodik a biztonsági és kényelmi felszerelésekkel. Az Exceptioné sem rossz, ám a Privilége kínálata valóban pazar. A teljesség igénye nélkül: 6 légzsák, huzatmentesen működő, kétzónás automata klíma, ESP, távirányítós, magyar menüs TomTom navigációs rendszer színes képernyővel és SD-kártyával, automata Renault kártya, sebességszabályozó- és korlátozó rendszer, elektromosan behajtható és fűthető külső tükrök, sötétedő belső tükör, hátsó és oldalsó napfényrolók, tolatóradar, bőrhatású váltógomb és kormánykerék, valamint az elfogyasztott üzemanyagot deciliterre mutató komputer. A felhasznált anyagok minősége olyan, mint az eggyel korábbi Renault Mégane-ban. Tisztességes. Sőt, az említett kényelmi extrák, valamint a feláras bézs bőrkárpit nemcsak elegánssá tette az utasteret, de azt az érzést is keltette, mintha egy kategóriával feljebbi autóban ültünk volna. Bár a műszerfali gombokat és kapcsolókat több kocsiból válogatták össze, a Fluence megfelelően felszerelve képes prémium érzést nyújtani.
Tesztautónkat a motorpalettán újdonságnak számító 2,0 literes, 140 lóerős benzinmotor hajtotta, amely kellemes meglepetést okozott. Csendes, rendesen húz és jól is fogyaszt. 100 km/órára 9,9 másodperc alatt ér fel vele a Fluence, és 200 km/óráig képes gyorsulni. A benzinmotor városban alig hívja fel magára figyelmet, de autópálya tempónál is a háttérben marad. A hozzá kapcsolt hatfokozatú váltó korrekt darab. A gyárilag megadott átlagfogyasztás 7,9 liter, nekünk pedig 8,1 liter jött ki, így az a ritka eset állt elő, amikor a katalógusadat közelít, illetve meg is egyezik a valósággal.
Nyilvánvaló, hogy a Fluence-t elsősorban a közép-európai, balkáni, közel-keleti és távol-keleti utakra szánták: rugózása különlegesen jó, hasmagassága nagy, az útbordákat és a kátyúkat nagyvonalúan tünteti el. A szedánokat kedvelő piacokon családi autónak telitalálat, ráadásul nemcsak az 1,5 literes, 110 lovas dCi motorral ajánlható, hanem a kétliteres benzinessel is. Talán az egekbe szökő gázolajárak miatt is, bár a 400 forint fölötti literenkénti ár egyelőre még nem vetette viasz a dízel autók keresletét.
Tehát aki elfogadja a dízelmotoros változatnál körülbelül két literrel magasabb fogyasztást, kevesebb pénzből ülhet bele a kifinomult, 2 literes, 140 lovas Fluence-ba. A 110 lovas dCi változat 700 ezer forinttal drágább az 1,6-os, 110 lóerős benzinmotorral szerelt modellnél és 200 ezer forinttal kerül többe a tesztünkben szereplő nagyobbik benzines modellnél. A Renault most 4 740 000 forintért adja a csúcsfelszereltségű 2,0 literes benzines Fluence-t, míg az 1,5 dCi-hez 4 940 000 forintért juthatunk hozzá. Vonzó árképzésének köszönhetően a Fluence Magyarországon is szép karriert fut be, más nem ad ennyit ennyi pénzért.
Tesztadatok
- Jelleg
- alsó-középkategóriás limuzin
- Motor
- 1997 cm3
- 4 hengeres, 16 szelepes benzinmotor
- Teljesítmény, nyomaték
- 104 kW (140 LE) @ 6000 RPM
- 195 Nm @ 3750 RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4618 mm
- Szélesség: 1809 mm
- Magasság: 1479 mm
- Tengelytáv: 2702 mm
- Csomagtér: 496 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 200 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 9,9 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
10,9 / 6,1 / 7,9 l/100 km - Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
- Árak
- Alapár: 4 740 000 Ft
- Tesztautó ára: 5 380 000 Ft