Amikor Rijekában a Cimos gyárból kellett beszerezni a motorhoz gyűrűket, mert nyakalta az olajat. Viszont, amikor jó volt, akkor semmihez sem hasonlítható, megkülönböztető érzés volt vezetni, két kisgyerekkel a hátsó ülésen bejártuk vele Magyarország és Jugoszlávia útjait, a tengerpart szerpentinjeit. Különösen az utóbbit élveztük nagyon, a fenékig nyitott tetős, papírvékony karosszéria lejtőn lefelé könnyedén begyorsult 100-ig és kézzel állítható (!) rugózásával a repülő szőnyeg kényelmét produkálta. Szóval, minden hibája ellenére ez egy különleges autó volt. Azóta így nézek minden Citroenre: lehet, hogy van nála tökéletesebb, ám valamiért mindig azt keresem bennük, ami egyedivé, s hibáikkal is szerethetővé teszi őket.
A C4 kifejezetten szép, arányos autó. Az egy darabból öntöttség és a szinte láthatatlan illesztési hézagok minőségi autónak láttatják. A karosszérián megfigyelhető éles karaktervonalak (szám szerint három), pedig a divatos lendületességet biztosítják számára. A C4 kifejezetten morcosan szemléli a világot: a lámpákra ráhúzott motorháztető és a nagyméretű alsó légbeömlő- nyílás láttán ez a megállapításunk. Nagy erőt sejtet a középen kidomborított géptető, akkor is, ha csak 95 lóerő feszíti a belsejét. A formák egyébként aprólékosan kidolgozottak, mindenhol felfedezhetünk izgalmas részleteket. A hátsó oldalélek például a tanktetőt és a lámpákat is elmetszik. Krómból is annyi van, amennyi a hatásos, elegáns megjelenéshez kell.
A Citroen tervezői tehát igyekeztek elkülöníteni a C4-est a kategóriatársaktól, miközben ügyeltek arra, hogy a lehető legtágasabb belteret nyerjék. Az utastérben pedig tartózkodtak a sokszor bohókás, újító megoldásoktól, nehogy „elüldözzenek" vásárlókat. A különcködés csak néhány belső megoldást illetően jelenik meg, látszik, hogy a mérnökök komolyan vették a feladatot: nemzetközileg is versenyképes autót kívántak alkotni. A berendezés tipikusan francia újautós, finoman működő gombokkal, digitális kilométerórával és multifunkciós kormánykerékkel, ami már nem fix közepű. Illett volna már kicserélni a középső szellőzők alatti kijelzőt, de ettől eltekintve modern kinézetű és puha anyagokból összerakott a műszerfal.
S itt jön a képbe a Citroenes különcség: a vezető az irányjelzőhöz és a figyelmeztető jelzésekhez négyféle polifonikus hang közül választhat és meghatározhatja a műszerfal világítás színét a fehértől a kékig. A légkondicionálónak pedig háromféle erősségi fokozata van. Üdítő kivételt képez, hogy az irányjelző hangja másképpen szól, mint azt megszoktuk. Nagyon megszerettem.
Az első ülések igazán kényelmesek, nemcsak nagyok, hanem oldal- és háttámasztásuk is remek. Néhány órás folyamatos vezetés sem megterhelő bennük. A vezetési pozíció kiválóan belőhető, a kormánykerék és a pedálok pedig ideális távolságban vannak. Külön öröm, hogy a magas műszerfal miatt a térd nem ütközik bele semmibe. Szóval a francia mérnökök ergonomikus, kényelmes vezetőhelyet alakítottak ki. Elöl szokás szerint tágas a hely, a C4-es hátsó üléssora azonban a kategóriában csak átlagos méretű lábteret kínál. A belmagasságra és a belső szélességre viszont nem lehet panasz. S amiben a C4 kategória-bajnok, az a csomagtartó kapacitása. 408 liternyi poggyász fér bele, ráadásul jól is pakolható.
A tesztautót a jól ismert, PSA-BMW által közösen fejlesztett 1,6 literes turbómotor hajtotta, melynek 120 lóereje elegendő a kocsi lendületes mozgatásához, még közel teljes terheléssel is. 10,8 másodperc alatt gyorsít százra, és 193 km/órás végsebességet tesz lehetővé. Bátran ajánlható ez az erőforrás, még úgy is, hogy most, 2011-ben, ötfokozatú manuális váltót társítanak hozzá. Rettentő sajnálatosnak tartjuk ezt, mert a szerkezeten már érezni a kort, emellett hosszú úton és pontatlanul jár. Emellett 130 km/óránál, ötödikben már 3800-at fordul a főtengely; tehát kiáltó a 6. sebesség hiánya. A hatgangos szerkezet a legtöbb versenytársnál magától értetődő. Szerencsére a kiváló zajszigetelés miatt a turbómotor hangja ekkor sem tolakodik be az utastérbe, pozitívum továbbá, hogy az eggyel kevesebb fokozat nem mutatkozik meg a fogyasztásban. 7,2 literes átlagot mértünk a tíznapos tesztidőszak alatt.
Tetszett, hogy a Citroen a puha rugózás és a kényelmes utazás híve maradt. A C4 futóműve, miközben mérsékelt oldaldőlés mellett a leghúzósabb kanyarokat is állja, nagyvonalúan szűri az útegyenetlenségeket. A könnyű motor miatt ráadásul határhelyzetben szinte semlegesen viselkedik, alig tolja az orrát. A C4 kényelmes beállítása szembe megy a német konkurencia fő irányával, az alapvetően feszes csillapítással. Feltűnően hatásosak a fékek is, csak a harapósságukat kell megszokni.
A végére maradt a mindenkit érdeklő kérdés, mennyit kérnek a kompakt Citroenért? Most egész keveset. A Tendance felszereltségű bázismodellhez 3 690 000 forintért hozzá lehet jutni, ami nagyon kedvező ajánlat. A 120 lovas VTi változat 4 219 000 forintért kelleti magát, a közepes felszereltségű C4 Collection (a tesztautó is ilyen volt) 4 489 000 forintért elvihető. Automataváltó is kapható hozzá 300 ezerért, míg az Exclusive csomag felára 550 ezer forint. Háromféle 1,6 literes és egy 2 literes HDi dízellel is hazavihető a C4-es, szintén vonzó áron, már 4 479 000 forinttól. Még a 150 lovas HDi motorral hajtott csúcs-C4 sem kerül többe 6,1 milliónál, ami korrekt ajánlat.
Napjainkban a világ autógyártása az óriási darabszámok miatt az egységesedés jeleit mutatja. Az olyan formabontó, különc autók, mint az egykori CV2, a Dyane, vagy a DS 19/21 szinte mind kivesztek, vagy pedig értékesítési gondokkal küszködnek (pl. Citroen C6). Ez veszteség. Nyereség viszont, hogy ma már minden autó maximális biztonságot nyújt, a választék pedig elképesztően színes, így mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb, legpraktikusabb modellt. A C4 tökéletes választás lehet a franciás kulőrt kereső szingliknek, de a két kisgyerekkel küzdő családoknak is.
Tesztadatok
- Jelleg
- alsó-középkategóriás ferdehátú
- Motor
- 1598 cm3
- soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotor
- Teljesítmény, nyomaték
- 89 kW (120 LE) @ 6000 RPM
- 160 Nm @ 4250 RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4329 mm
- Szélesség: 1789 mm
- Magasság: 1489 mm
- Tengelytáv: 2608 mm
- Csomagtér: 408/1183 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 193 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 10,8 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
8,8 / 4,7 / 6,2 l/100 km - Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km
- Árak
- Alapár: 4 489 000 Ft
- Tesztautó ára: 4 914 000 Ft