Elektromos autóval közlekedni igazán különleges élmény. Teljes csendben, nyugalomban, azzal a tudattal, hogy egyáltalán nem szennyezzük a környezetet. Egy dolgot viszont állandóan szemmel kell tartani: a megtehető távolságot. Mert ha megáll alattunk az autó, akkor nem tudunk mit tenni.
Magyarországon jelenleg három márka kínál „teljes értékű" elektromos hajtású autót, a Mitsubishi, a Citroёn és a Peugeot. Az i-MiEV, C-Zero és iOn nevű modellek műszaki tartalmukat tekintve azonban teljesen megegyeznek. Sőt, a három városi használatra szánt villanyautó lényegében csak a márkajelzésében különbözik egymástól. Ahhoz képest, hogy csupán négyszemélyesek, csomagtartójuk parányi, és általában véve spártai kényelmet nyújtanak, áruk igen borsos. A trió legdrágább tagja, a kiindulási alapnak tekinthető, Japánban már 2010 nyarától kapható Mitsubishi i-MiEV 10 millió forintnál is drágább, míg az Európában 2010 végén bemutatkozott Peugeot és Citroёn már valamivel 8 millió forint alatt elvihető. Hiába csökkent idén januárban tovább az áruk, jó néhány évig még nem számíthatunk a tömeges elterjedésükre.
A trió egyik francia tagja, a Citroёn C-Zero járt nálunk. A japán vonásokat mutató kiskocsi először is furcsa arányaival hívja fel magára figyelmet: nincs 3,5 méter hosszú, nincs 1,5 méter széles, ám több mint 1,6 méter magas. Tojásdad alakja mosolyra fakasztó, akárcsak a sarkokba kitolt kerekei, de a jármű összességében aranyos, és mindkét nemnek imponálhat. A tesztautónak jól állt a feláras gyöngyház fehér fényezés és a speciális matricázás is, ráadásul utóbbi hasznosnak is bizonyult, mert emiatt jóval többen mérték végig kíváncsian az autót.
Belső égésű motor hiányában a lehető legtágasabb utasteret alakíthatták ki a mérnökök, s az itt óriásinak számító 2,55 méteres tengelytáv is ennek kedvez. A villanymotor a hátsó tengelyre került, a lítium-ion akkumulátor telepet pedig az autó aljára szerelték, amivel az autó súlypontja is lejjebb kerülhetett. A kis Citroёnben ezért szerény külső méretei ellenére négy felnőtt is elfér. Mindkét sorban szabadidő-autósan magasan ülnek az utasok.
Magasabb sofőrnek koppanásig hátra kell tolnia a vezetőülést, s az igazán kényelmes pozícióhoz még néhány centiméter így is hiányozhat. A fokozatban állítható hátsó üléstámlák miatt azonban hátul még ilyenkor is elegendő lábtér marad egy átlagos testmagasságú személynek, de a padló magasabb a kelleténél, ami levon a komfortból. A sofőr az első szélvédő felső harmadában tekint kifelé, fejtere azonban még így is akad bőven, mert igen magas a C-Zero teteje. A mérnökök mindent kihoztak a városban rendkívül előnyös, 3,5 métert meg nem haladó karosszériaméretből és a lehető legtágasabb belső teret alakították ki. A Citroen villanyautó kabinja ennek ellenére passzentos, széltében pedig kifejezetten szűk: két megtermett férfi vállai elöl már összeérhetnek. A C-Zero tehát nem családi autó, de két személynek tökéletes lehet, pláne, hogy 166 literes csomagtere 860 literesre bővíthető.
Anyagminőség tekintetében a Citroёn az alapszintet képviseli. Mindenhol kemény, durva műanyagokkal találkozunk. Bőrt egyedül a kormánykeréken és a váltókaron láthatunk, de utóbbiak a gazdagabb felszereltségbe tartozó tételek. Elég gagyi a kormánykeréken, a középkonzolon és a váltókulisszán látható fényes fekete, könnyen karcolódó betét, a barna színű műszerpulttal és ülésekkel együtt mégis feldobják, színesítik az utasteret. Menet közben pedig semmi zörög vagy perceg, és a szigetelés is jónak mondható. Ennél egyszerűbb, lényegre törőbb műszerfallal egyébként aligha fogunk találkozni másik autóban. A sofőrt mindössze egy teljesítménymérővel kiegészített digitális sebességmérő, valamint egy hatótávolságot és töltöttséget mutató műszer tájékoztatja. Tapasztalatom szerint 100 km/órás sebességig, visszafogott gyorsítás mellett az Eco sávban marad a mutató, ami kedvező hatással van a hatótávolságra, e sebesség fölött azonban megugrik az energiafogyasztás.
A Citroёn C-Zero villanymotorja furcsa módon az autókulcs elfordításával kelthető életre, majd egy hangjelzés és a „Ready" felirat felvillanása után elindulhatunk vele. A 64 lóerős állandó mágneses szinkronmotor síri csendben működik, még akkor sem jön belőle elektromos zaj, amikor padlógázt adunk. Nyomatéka nulla fordulatszámtól 180 newtonméter, ezért a gázpedál határozott lenyomására azonnal reakció és meglepően vehemens gyorsítás a válasz. A gázpedál egyébként komoly ellenállást fejt ki, erőteljes gyorsításhoz izomból le kell nyomni azt. A gyorsulás nulláról százra 15,9 másodpercet vesz igénybe - ami érzésre kevesebb -, a végsebesség pedig 130 km/óra. A villanymotor magas nyomatéka miatt országúton az előzés nem probléma, pillanatok alatt kivitelezhető, ami megnyugtató dolog. A kis Citroёn az ilyen helyzetekben nagyon fürge tud lenni.
A leghidegebb téli napokban használtuk az autót, ami jelentősen befolyásolta a C-Zero hatótávolságát. A gyárilag megadott, kissé optimista 150 kilométeres hatótáv ilyenkor a töredékére is csökkenhet. A hazai tapasztalatok szerint a C-Zero egy töltéssel 100 kilométert tehet meg, komoly mínuszokban viszont ez 60-70 kilométerre csökkenhet és meleg perceket tud okozni a tulajdonosnak. Veresegyházon lakom, az M3-as autópályán járok be, s miután egyik este a nagy mínuszokban 85 százalékos töltöttséggel indultam neki a 30 kilométeres útnak, csak egy éjszakai budapesti „tankolás" után tudtam hazajönni. Legalább kipróbáltam a Kempinski hotel ingyenes villanyautó-töltőállomását a mélygarázsban. Ezúton is köszönöm a szálloda dolgozóinak kedvességét!
A hátsókerék-hajtású C-Zero erőlködés nélkül hozza a 130 km/órás csúcssebességet is, azonban ilyenkor körülbelül 40 kilométer alatt kifogy a szufla a 88 cellás, 16 kWh-s kapacitású lítium-ion akkumulátorból. Ha viszont arra használjuk az autót, amire kitalálták, valósággal termeli az áramot. 50-60 km/órás városi tempóval valóban megtehetünk 90-100 kilométert, még téli fagyokban is. Budapest agglomerációjából ingázóknak tehát akkor felelhet meg a C-Zero, ha alapvetően elkerülik az autópályákat, mert a villanyhajtású kisautó 80 km/órás sebességig a leghatékonyabb.
Körülbelül 5 óra alatt tölthető fel teljesen a mellékelt kábellel a Citroen C-Zero akkumulátora, ami mérésünk alapján megközelítőleg 700 forintos áramfogyasztást jelent. (A C-Zero töltése óránként 3,18 kilowatt áramot fogyaszt). Ez jóval kevesebb, mint 2 liter benzin ára. Ha józan 80 kilométeres hatótávot veszünk alapul, egy kilométer még mindig kijön 8,75 forintból. Fenntartási költségekben tehát verhetetlen a villanyautó, revízióra pedig csak 20 ezer kilométerenként, vagy évente kell vinni. Az akkumulátorra és a hajtásláncra 5 év vagy 50 ezer kilométer garancia vonatkozik.
A Citroёn C-Zero Tendance alapkivitelben már 7 882 890 forintért megvásárolható, érdemes azonban a bővebb felszereltségű Collection verziót választani 8 469 630 forintért. Természetesen az alapváltozat is kielégíti az igényeket, de nincsen benne légkondicionáló berendezés és gyorstöltő csatlakozó, bőrborítású kormány és váltókar, emellett a könnyűfém kerekekről, a LED-es hátsó lámpákról és a sötétített hátsó üvegekről is le kell mondani. A 6 légzsák, az ESP menetstabilizáló rendszer, valamint az oldalvédelem viszont itt is alapfelszerelés.
Persze ez nem kevés pénz egy kisautóért, s addig, amíg a kormányzat komoly kedvezményekkel nem ösztönzi az elektromosautó-vásárlást és nem épül ki jobban az elektromos töltőpont hálózat, jobb híján csak bemutatótermekben fogunk villanyautókkal találkozni.