Autotesztek

HTML doboz



Friss topikok

Címkék

1.4 (1) 15 (1) 16 (1) 2.0 (2) 30 (1) 4x4 (1) 500 (1) 541L (1) alegjobbhybrid (1) bajor (1) Berline (1) Bmw (1) Bmw1 (1) Bmw 3ajtós (1) bőg a motor (1) C-Zero (1) C4 (1) Citroen (1) Citroёn (1) Collection (1) Commonrail (1) Dacia (1) dCi (3) DI-D (1) Duster (1) EVO (1) Fiat (1) fiat5001.4pop (1) Ford (1) franciavas (3) futómű (1) hybrid (2) igényes (1) Impreza (1) infiniti (1) Infiniti M35h (1) IPA (1) japan (1) Ka (1) kicsikocsi (1) kisbajor (1) Lancer (1) Lancia (1) Mini (1) Mitsubishi (2) Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D (1) Navara (1) Nissan (1) One (1) Outlander (1) Panda (1) Platinum (1) Pop (1) premiumhybrid (1) Prius (1) renault (1) Renault (1) renault fluence (1) STi (1) Subaru (1) teszt (1) Toyota (1) Túrdódiesel (1) úthiba (1) V6 (1) vs. (1) VTi (1) WRX (1) X (1) Címkefelhő

Archívum

HTML doboz

  www Google Pagerank mérés, keresooptimalizálás

HTML doboz

Reklám

HTML doboz


Címkék

1.4 (1) 15 (1) 16 (1) 2.0 (2) 30 (1) 4x4 (1) 500 (1) 541L (1) alegjobbhybrid (1) bajor (1) Berline (1) Bmw (1) Bmw1 (1) Bmw 3ajtós (1) bőg a motor (1) C-Zero (1) C4 (1) Citroen (1) Citroёn (1) Collection (1) Commonrail (1) Dacia (1) dCi (3) DI-D (1) Duster (1) EVO (1) Fiat (1) fiat5001.4pop (1) Ford (1) franciavas (3) futómű (1) hybrid (2) igényes (1) Impreza (1) infiniti (1) Infiniti M35h (1) IPA (1) japan (1) Ka (1) kicsikocsi (1) kisbajor (1) Lancer (1) Lancia (1) Mini (1) Mitsubishi (2) Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D (1) Navara (1) Nissan (1) One (1) Outlander (1) Panda (1) Platinum (1) Pop (1) premiumhybrid (1) Prius (1) renault (1) Renault (1) renault fluence (1) STi (1) Subaru (1) teszt (1) Toyota (1) Túrdódiesel (1) úthiba (1) V6 (1) vs. (1) VTi (1) WRX (1) X (1)

Leírás

Reklám

Reklám

Citroёn C-Zero

2012.05.23. 09:58 - tothlajos

Címkék: kicsikocsi franciavas Citroёn C-Zero

Elektromos autóval közlekedni igazán különleges élmény. Teljes csendben, nyugalomban, azzal a tudattal, hogy egyáltalán nem szennyezzük a környezetet. Egy dolgot viszont állandóan szemmel kell tartani: a megtehető távolságot. Mert ha megáll alattunk az autó, akkor nem tudunk mit tenni.

czero.JPGMagyarországon jelenleg három márka kínál „teljes értékű" elektromos hajtású autót, a Mitsubishi, a Citroёn és a Peugeot. Az i-MiEV, C-Zero és iOn nevű modellek műszaki tartalmukat tekintve azonban teljesen megegyeznek. Sőt, a három városi használatra szánt villanyautó lényegében csak a márkajelzésében különbözik egymástól. Ahhoz képest, hogy csupán négyszemélyesek, csomagtartójuk parányi, és általában véve spártai kényelmet nyújtanak, áruk igen borsos. A trió legdrágább tagja, a kiindulási alapnak tekinthető, Japánban már 2010 nyarától kapható Mitsubishi i-MiEV 10 millió forintnál is drágább, míg az Európában 2010 végén bemutatkozott Peugeot és Citroёn már valamivel 8 millió forint alatt elvihető. Hiába csökkent idén januárban tovább az áruk, jó néhány évig még nem számíthatunk a tömeges elterjedésükre.

A trió egyik francia tagja, a Citroёn C-Zero járt nálunk. A japán vonásokat mutató kiskocsi először is furcsa arányaival hívja fel magára figyelmet: nincs 3,5 méter hosszú, nincs 1,5 méter széles, ám több mint 1,6 méter magas. Tojásdad alakja mosolyra fakasztó, akárcsak a sarkokba kitolt kerekei, de a jármű összességében aranyos, és mindkét nemnek imponálhat. A tesztautónak jól állt a feláras gyöngyház fehér fényezés és a speciális matricázás is, ráadásul utóbbi hasznosnak is bizonyult, mert emiatt jóval többen mérték végig kíváncsian az autót.

czero1.JPGBelső égésű motor hiányában a lehető legtágasabb utasteret alakíthatták ki a mérnökök, s az itt óriásinak számító 2,55 méteres tengelytáv is ennek kedvez. A villanymotor a hátsó tengelyre került, a lítium-ion akkumulátor telepet pedig az autó aljára szerelték, amivel az autó súlypontja is lejjebb kerülhetett. A kis Citroёnben ezért szerény külső méretei ellenére négy felnőtt is elfér. Mindkét sorban szabadidő-autósan magasan ülnek az utasok.

Magasabb sofőrnek koppanásig hátra kell tolnia a vezetőülést, s az igazán kényelmes pozícióhoz még néhány centiméter így is hiányozhat. A fokozatban állítható hátsó üléstámlák miatt azonban hátul még ilyenkor is elegendő lábtér marad egy átlagos testmagasságú személynek, de a padló magasabb a kelleténél, ami levon a komfortból. A sofőr az első szélvédő felső harmadában tekint kifelé, fejtere azonban még így is akad bőven, mert igen magas a C-Zero teteje. A mérnökök mindent kihoztak a városban rendkívül előnyös, 3,5 métert meg nem haladó karosszériaméretből és a lehető legtágasabb belső teret alakították ki. A Citroen villanyautó kabinja ennek ellenére passzentos, széltében pedig kifejezetten szűk: két megtermett férfi vállai elöl már összeérhetnek. A C-Zero tehát nem családi autó, de két személynek tökéletes lehet, pláne, hogy 166 literes csomagtere 860 literesre bővíthető.

czero2.JPGAnyagminőség tekintetében a Citroёn az alapszintet képviseli. Mindenhol kemény, durva műanyagokkal találkozunk. Bőrt egyedül a kormánykeréken és a váltókaron láthatunk, de utóbbiak a gazdagabb felszereltségbe tartozó tételek. Elég gagyi a kormánykeréken, a középkonzolon és a váltókulisszán látható fényes fekete, könnyen karcolódó betét, a barna színű műszerpulttal és ülésekkel együtt mégis feldobják, színesítik az utasteret. Menet közben pedig semmi zörög vagy perceg, és a szigetelés is jónak mondható. Ennél egyszerűbb, lényegre törőbb műszerfallal egyébként aligha fogunk találkozni másik autóban. A sofőrt mindössze egy teljesítménymérővel kiegészített digitális sebességmérő, valamint egy hatótávolságot és töltöttséget mutató műszer tájékoztatja. Tapasztalatom szerint 100 km/órás sebességig, visszafogott gyorsítás mellett az Eco sávban marad a mutató, ami kedvező hatással van a hatótávolságra, e sebesség fölött azonban megugrik az energiafogyasztás.

A Citroёn C-Zero villanymotorja furcsa módon az autókulcs elfordításával kelthető életre, majd egy hangjelzés és a „Ready" felirat felvillanása után elindulhatunk vele. A 64 lóerős állandó mágneses szinkronmotor síri csendben működik, még akkor sem jön belőle elektromos zaj, amikor padlógázt adunk. Nyomatéka nulla fordulatszámtól 180 newtonméter, ezért a gázpedál határozott lenyomására azonnal reakció és meglepően vehemens gyorsítás a válasz. A gázpedál egyébként komoly ellenállást fejt ki, erőteljes gyorsításhoz izomból le kell nyomni azt. A gyorsulás nulláról százra 15,9 másodpercet vesz igénybe - ami érzésre kevesebb -, a végsebesség pedig 130 km/óra. A villanymotor magas nyomatéka miatt országúton az előzés nem probléma, pillanatok alatt kivitelezhető, ami megnyugtató dolog. A kis Citroёn az ilyen helyzetekben nagyon fürge tud lenni. 

A leghidegebb téli napokban használtuk az autót, ami jelentősen befolyásolta a C-Zero hatótávolságát. A gyárilag megadott, kissé optimista 150 kilométeres hatótáv ilyenkor a töredékére is csökkenhet. A hazai tapasztalatok szerint a C-Zero egy töltéssel 100 kilométert tehet meg, komoly mínuszokban viszont ez 60-70 kilométerre csökkenhet és meleg perceket tud okozni a tulajdonosnak. Veresegyházon lakom, az M3-as autópályán járok be, s miután egyik este a nagy mínuszokban 85 százalékos töltöttséggel indultam neki a 30 kilométeres útnak, csak egy éjszakai budapesti „tankolás" után tudtam hazajönni. Legalább kipróbáltam a Kempinski hotel ingyenes villanyautó-töltőállomását a mélygarázsban. Ezúton is köszönöm a szálloda dolgozóinak kedvességét!

A hátsókerék-hajtású C-Zero erőlködés nélkül hozza a 130 km/órás csúcssebességet is, azonban ilyenkor körülbelül 40 kilométer alatt kifogy a szufla a 88 cellás, 16 kWh-s kapacitású lítium-ion akkumulátorból. Ha viszont arra használjuk az autót, amire kitalálták, valósággal termeli az áramot. 50-60 km/órás városi tempóval valóban megtehetünk 90-100 kilométert, még téli fagyokban is. Budapest agglomerációjából ingázóknak tehát akkor felelhet meg a C-Zero, ha alapvetően elkerülik az autópályákat, mert a villanyhajtású kisautó 80 km/órás sebességig a leghatékonyabb.

czero3.JPGKörülbelül 5 óra alatt tölthető fel teljesen a mellékelt kábellel a Citroen C-Zero akkumulátora, ami mérésünk alapján megközelítőleg 700 forintos áramfogyasztást jelent. (A C-Zero töltése óránként 3,18 kilowatt áramot fogyaszt). Ez jóval kevesebb, mint 2 liter benzin ára. Ha józan 80 kilométeres hatótávot veszünk alapul, egy kilométer még mindig kijön 8,75 forintból. Fenntartási költségekben tehát verhetetlen a villanyautó, revízióra pedig csak 20 ezer kilométerenként, vagy évente kell vinni. Az akkumulátorra és a hajtásláncra 5 év vagy 50 ezer kilométer garancia vonatkozik.

A Citroёn C-Zero Tendance alapkivitelben már 7 882 890 forintért megvásárolható, érdemes azonban a bővebb felszereltségű Collection verziót választani 8 469 630 forintért. Természetesen az alapváltozat is kielégíti az igényeket, de nincsen benne légkondicionáló berendezés és gyorstöltő csatlakozó, bőrborítású kormány és váltókar, emellett a könnyűfém kerekekről, a LED-es hátsó lámpákról és a sötétített hátsó üvegekről is le kell mondani. A 6 légzsák, az ESP menetstabilizáló rendszer, valamint az oldalvédelem viszont itt is alapfelszerelés.

Persze ez nem kevés pénz egy kisautóért, s addig, amíg a kormányzat komoly kedvezményekkel nem ösztönzi az elektromosautó-vásárlást és nem épül ki jobban az elektromos töltőpont hálózat, jobb híján csak bemutatótermekben fogunk villanyautókkal találkozni.

A bejegyzés trackback címe:

https://autotesztek.blog.hu/api/trackback/id/tr64533297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása