A pickupokkal szemben ma már nem pusztán a teherszállítás, a málházás az elvárás, hanem a stílusos megjelenés, a személyautós kényelem, és újabban a nagy teljesítmény is. A közelmúltban átdolgozott Nissan Navara pickup - valószínűleg csak presztízs okból kifolyólag - 3 literes, 231 lóerős turbódízel motort kapott, amivel a legerősebb kisteherautóvá lépett elő. A lóerő harc ebben a kategóriában is elkezdődött?
Teljesítményével már az előző Navara is kiemelkedett a mezőnyből, azonban erre most rátettek még egy lapáttal. A ráncfelvarrás jó ürügyet szolgáltatott rá. A hosszú platójú Navara (a rövid hamarosan eltűnik a kínálatból) a modellfrissítés alkalmával 8 centiméterrel hosszabb lett, így már 539 centiméteres helyet foglal el az aszfaltból. Erről aligha lehet azonban felismerni, talán csak az enyhén módosított front és az új stílusú könnyűfém felnik árulkodnak az időközi felújításról. A lényeg az apró V6-os felirat az ajtón.
A forgalmazó nyitható ablakos keménytetővel is felszereltette az autót, amelyhez külön bélés is tartozik (beszereléssel 802 ezer forint). Az igényes kivitelezésű szerkezet bár kissé drága, mégis érdemes felszereltetni, hiszen így megvédhetjük a holmikat az időjárás viszontagságaitól és a tolvajoktól. A fröccsöntött műanyag bélés strapabírónak és tartósnak néz ki, a plató oldalán végigfutó síneken pedig masszív rögzítőelemeket találunk, amelyek segítségével bármilyen tárgy szilárdan leköthető. A keménytető nyitható oldalablakokat és külön zárható hátsó üvegajtót kapott, s az egészet riasztórendszer védi. A lenyitható hátsó ajtót acéldrótok tartják, így több száz kilót is lebírnak. Az 1611 mm-es platóra a szalmabálától kezdve a raklapon át a motorig és a quadig minden felfér. A létraalvázas, hátul laprugós, 3 literes V6-os dízelmotorral felszerelt Navara akár 9 mázsát is vihet (1-gyel többet, mint a 2,5-es dízel változat), s 3 tonnás fékezett utánfutót vontathat.
Az utastérben prémium anyagok és személyautós környezet fogadja az embert, a Platinum kivitel pedig hiánytalan felszereltséget jelent. Ha ugyanis valaki a 2,5 literes négyhengeres helyett a 3 literes dízelt választja, mindenképpen a csúcsot jelentő Platinum felszereléssel kapja meg a Navarát. A légzsákarzenál mellett alapfelszerelés például az ESP, a kétzónás automata klíma, a tempomat és sebességhatároló, a behajtható és fűthető külső tükrök, az elektromos napfénytető, a bőrkárpit, a fűthető első ülések, az elektromosan állítható vezetőülés, az esőérzékelős ablaktörlő és a Bose audiorendszer. Sőt, a V6-os Navarához jár a Nissan Connect Premium HDD navigáció, 18 centis érintőképernyővel, merevlemezes zenetárral, bluetooth kihangosítóval, audio streaminggel (zenelejátszás pl. mobiltelefonról), USB és iPod csatlakozóval, DVD lejátszóval és hangfelismerő rendszerrel. A Nissan Connect része a tolatókamera is, ami igazi áldás ennél az autónál. A hatalmas külső tükrökben kiváló a hátralátás, viszont arról fogalmunk sincs, milyen akadály van az autó mögött. A tolatókamerával élvezet a centizés.
Bár elképesztően gazdag a V6-os Navara felszerelése, mégsem tudja elhitetni velünk, hogy személyautó. Először is úgy kell felkapaszkodni a vezetőülésbe (az autó 1,9 méter magas). Ha viszont beültünk, azonnal kellemes érzés fog el. Elöl nagyon kényelmesek a fotelek, kiváló az ergonómia, jó fogású a kormánykerék, emellett örvendetesen széles és kényelmes pozícióba húzható a könyöklő. A parancsnoki „híd" közel olyan, mint egy limuzinban. Hátul azonban már korántsem rózsás a helyzet. A lábtér a legjobb a kategóriában, magas sofőr mögött mégsem leányálom az utazás. A háttámlák pedig csaknem függőlegesen állnak, az ember úgy érzi magát, mintha magaslesen ülne. Pickuptól persze ez a maximum; a szedános kényelemhez mondjuk további 20 centiméterrel kellene megtoldani a karosszériát. De ilyet csak az amerikai full-size pickupok tudnak
A nagy teherbíró-képesség előfeltétele a hátsó laprugó, amely egyet jelent a kissé pattogós rugózással és a finom karosszéria-remegéssel. A Navara esetében a hátsó felfüggesztést azonban a lehető legprofibban hangolták be, így még üresen sem kellemetlen az utazás, nem ugrál a 2150 kilós vas hátulja. Abszolút együtt lehet élni vele. Ahogy pedig általában lenni szokott, ha telepakoljuk a rakteret, kisimulnak a dolgok. A Navarában az az imádnivaló, hogy fölényesen átgázol mindenen, rossz út nem létezik számára. Hatalmas autó 23 centiméteres hasmagassággal és ballonos gumikkal. A négykerék-hajtás forgókapcsolóval aktiválható, igazán nehéz terepen pedig a felező fokozatnak és a V6-os Navarához szériában adott hátsó differenciálzárnak vehetjük jó hasznát.
A Navara (és a Pathfinder) megújításának legfontosabb bizonyítéka a motorháztető alatt lapul: a kocsi megkapta a Renault-Nissan szövetség új, Euro 5-ös, 3 literes V6-os dízelmotorját. Nincs még egy ilyen erőművész a kisteherautók mezőnyében! A 231 lóerős és 550 Nm nyomatékú aggregát remek darab: nemcsak bivalyerős, hanem rendkívül finom járású, csendes és keveset is fogyaszt. Amikor először lépünk oda neki, alaposan meglepődünk a képességein. A 3 literes dízel pickuppal győztesen kerülhetünk ki a legtöbb lámpától-lámpáig tartó gyorsulási versenyből - ha éppen úgy tartja kedvünk. A 9,3 másodperces százas gyorsulás nem normális ebben a méretosztályban, s a 195 km/órás végsebesség is megdöbbentő. Ugyanakkor megállapítható, hogy a V6-os Navara nem fittipaldizásra készült. Jelentős mérete és tömege nem erre ítélik. Sokkal inkább presztízs okok vezérelhették a Nissant Európa legerősebb pickupjának megalkotásakor. S a hajóvontatás is sikkesebb egy V6-os, krómdíszekkel gazdagon ellátott géppel, nemde?
A rendkívül kulturált erőforráshoz egy modern hétfokozatú automata váltót kötöttek a Nissannál, amely a 370Z sportautóból származik. Újabb jó pont. Finoman és okosan kapcsolgat, és igazság szerint jobban is járunk, ha rábízzuk a dolgot. Kézzel is vezérelhetjük, de ilyenkor a szerkezet furcsa módon csak autópálya-sebességnél engedi a hatodik és hetedik fokozatot. Sebaj, a páros működik, a 3 literes V6-os Navara ugyanis nagyon jól fogyaszt. Városban megissza a 12 litert, ám átlagosan beéri 10 liter gázolajjal, ami bámulatosan jó eredmény.
A csúcs-Navara nem olcsó mulatság, a típust szeretők körében azonban a 2,5 literes, 190 lóerős turbódízel helyett megfontolandó lehet. Amaz a legmagasabb, LE felszereltséggel 10,5 millió forintba kerül, a V6-osért pedig 12 621 000 forintot kérnek. Ám ha a 2,5 literes dízelhez megrendeljük a prémium navigációs rendszert, máris 11,1 milliónál járunk. Az egyedi megjelenés, a plusz 40 lóerő és a jellegzetes hathengeres tónus felára tehát másfél millió forint. Lesznek, akik boldogan bevállalják majd.